donderdag 19 april 2012

Ontwikkelingsfase 2D

Verwijzing naar de 2D post, klik.
Verwijzing naar de ontwikkelingsfases, klik.

Naaktmodellen in Parijs

Welke ontwikkelingsfase?
Fase 5. Open Mind. Je moet veel kennis hebben van contexten en betekenissen van stijlen. De betekenis van het beeld hangt af van de context waarin het gemaakt is.
Het is een schilderij waarin heel veel gebeurd, je ziet heel veel mensen op de grond liggen en er staat bovenop een half naakte vrouw. Doordat het zo donker is, is het moeilijk te zien wat er precies gebeurd. Je weet niet waarom die vrouw op die mensen staat.

Deelvragen
Fase 1. Favoritisme. Vind je het een mooi schilderij?
Fase 2. Ambachtelijke fase. Wat zie je allemaal in het schilderij?
Fase 3. Expressiviteit. Naar wie kijkt de vrouw?
Fase 4. Formalisme. Waarom liggen die mensen op de grond en die vrouw niet?
Fase 5. Open Mind. In welke tijd speelt dit zich af?

Dialoog
Ik: ''Vind je het een mooi schilderij?''
Kind van 10: ''Nee, ik vind het een beetje griezelig.''
Ik: ''Wat zie je allemaal in het schilderij? Wat gebeurd er allemaal?''
Kind: ''Er staat een vrouw met een vlag en er staan allemaal mannen met wapens omheen.''
Ik: ''Naar wie kijkt de vrouw?''
Kind: ''Naar de man die achter de vrouw staat.''
Ik: ''Waarom liggen die mensen op de grond en die vrouw niet?''
Kind: ''Ik denk dat de vrouw heel boos is.''
Ik: ''In welke tijd speelt dit af?''
Kind: ''Een tijdje geleden, wat de mensen hebben hele ouderwetse kleren aan. Ik denk in de tijd van Napoleon, want die had dat ook.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten