maandag 16 april 2012

Naaktmodellen in Parijs ;2D beeld

''Naaktmodellen in Parijs''
Titel: La Liberté guidant le people (De vrijheid leidt het volk).
Maker: Eugène Delacroix
Jaar: 1830

Aandachtspunten:
  • Half naakte vrouw in het midden van de schilderij, met Franse vlag.
  • Jongen met 2 pistolen in zijn handen.
  • Lijken op de grond.
  • De schilderij is best donker maar de vrouw in het midden is in het licht geschilderd. (Je aandacht wordt naar haar getrokken)
  • Het is geschilderd in olieverf.


De inhoud en de betekenis schilderij:
Deze schilderij verbeeldt de vrijheid als Marianne, het nationale symbool van Frankrijk, die de revolutionairen aanvoert bij de Julirevolutie van 1830.
De Julirevolutie was een revolutie van de Franse middenklasse tegen koning Karel X. De Franse middenklasse vond zichzelf te veel benadeeld door de koning. Het gevolg was dat er op 27 juli 1830 een revolutie uitbrak.
Marianne is een nationaal symbool van Frankrijk. Ze symboliseert de 'Triomf van de Republiek' de Vrijheid en de Rede en is als zodanig een verschijningsvorm van de vrijheidsgodin. Haar beeld staat op het Place de la Nation in Parijs. Marianne draagt een Frygische muts.
Eugène Delacroix:
Ferdinand Victor Eugène Delacroix  wordt gezien als de belangrijkste Franse kunstschilder van de romantiek. Hij wordt ook wel een "literair schilder" genoemd (onder meer door Baudelaire) omdat hij zijn thema's vaak ontleende aan schrijvers als Shakespeare (Hamlet et Horatio au cimetière) en Dante (Barque de Dante).
Belangrijkste werken van hem zijn:
  • De bark van Dante
  • Het bloedbad van Chios
  • De dood van Sardanapalus
Voor de kunstgeschiedenis is Delacroix van belang door zijn rol als inspirator voor impressionisten. Hij had een ruwe maar wel vlotte penseelvoering, experimenteerde met kleuren en belichting en verwaarloosde soms het perspectief; allemaal kenmerken van de 'vluchtige' stijl van de impressionisten. Sommigen zien hem als link tussen de stijl van de oude meesters en de modernere stijlen die in de 19e eeuw opkwamen.

Vormgeving.
In het midden van de schilderij staat Marianne, het nationale symbool van Frankrijk. Zij belichaamt de vrijheid in de titel van het schilderij. Haar houding doet denken aan de verrezen Christus die eveneens met een vlag werd weergegeven. De vrijheid is weergegeven met een bajonet in haar ene hand en de Franse vlag in de andere. Aan haar voeten liggen levensgrote lijken. Ze wendt haar gezicht af om degene achter haar aan te moedigen naar voren op te trekken. Ze treedt samen met een jongetje, een heer met een hoge hoed, en een volkse man de toeschouwer tegemoet. De vrijheid en het jongetje vallen echter het meest op. De moed van als kwetsbaar beschouwde groepen wordt door hen verbeeld.


We gaan het schilderij beschouwen:
Wat zien we?
Een vrouw met de franse vlag, er staan mannen omheen met geweren.
Je ziet een stad op de achtergrond. De vrouw die centraal staat die wordt aanbeden door een vrouw op de grond. 

Hierbij benoemen we ook de beeldaspecten op de 5 verschillende gebieden: ruimte,kleur,vorm,textuur en compositie.

Ruimte: Zij is belicht, ze staat in de 'spotlight'. De andere mensen staaan op de achtergrond.
Kleur: De donkere kleur linksbovenin het schilderij straalt een koud,kil gevoel uit. De donkere kleuren stralen boosheid uit. De lichte wolk achter de vrouw en het jongetje rechts van haar op het schilderij, lijkt de vorm aan te nemen van een wolk. Deze wolk zorgt ervoor dat de stad vervaagt wordt op de achtergrond. Er is vooral gebruik gemaakt van de kleuren zwart,blauw (primaire kleur) ,rood (primaire kleur) en wit.
Vorm: Duidelijke vormen van de vrouw, de mannen zijn ook duidelijk uitgebeeld. Je ziet ook duidelijk rechts achter bij de vrouw een jongere jongen dan links van de vrouw. Je ziet dus goed aan het gezicht wie er jonger is en wie ouder.
Textuur: Je ziet donkere kleding, alleen de ene man op de grond en de andere man links van de vrouw hebben lichte kleding aan. Ook de vrouw heeft grauwe (lichtere) kleding aan dan de mensen die voor de rest op het schilderij staan.
Compositie: De vrouw staat centraal in het midden op een hoop lijken. Ze is het middelpunt van alles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten