maandag 2 april 2012

Ontwerp Beeldende Vorming les


Opdracht De beeldende probleemstelling
De opdracht voor de leerlingen is dat ze een spandoek moeten gaan maken met daarop hun standpunt. Ze krijgen alleen geen wit doek, maar moeten zelf de doek gaan maken. Hierbij moeten de kinderen nadenken welke spullen je moet gaan gebruiken om jouw standpunt te laten, zonder dat er een slogan op staat. De kinderen moeten deze standpunt laten zien: De leraren zijn tegen de bezuinigingen of de leerlingen zijn tegen de ophok uren




Betekenis Waar gaat het over, wat is het thema? Welke assiociatiemogelijkheden zie je?
Het thema is politieke protesten. Deze opdracht gaat over een schoolprotest.




Activiteiten Korte beschrijving van de activiteiten/opdrachtem
  Eerst gaan ze mindmap maken over het onderwerp
  Dan gaan ze de spandoek bedenken en tekenen.
  De slogan bedenken die er bij hoort.
  Welke materialen heb je nodig?
  Dan de spandoek zelf maken.


Vorm Aan welke beeldaspect wordt specifiek aandacht aan besteed, welke nuance breng je daarin aan?
Alle beeldaspecten komen aan bod behalve de ruimteaspect. Vooral de compostie en textuur zijn belangrijk voor deze opdracht.




Materiaal Welke materialen en gereedschappen laat je gebruiken? En hoe?
  Kosteloos materiaal.
  Materiaal die bij het onderwerpen horen.


Beschouwing Wat laat je de kinderen zien in verband met een beeldrijke start, welke vragen stel je daarbij? Kinderen moeten geïnspireerd worden t.a.v. het onderwerp. Kinderen moeten geïnformeerd worden over de eisen van de opdracht: beeldaspect.


Beeldmateriaal tonen

Beschrijving beschouwingen

Beelden van protesteren mensen.

Wat zie je?

Waar protesten ze tegen?

Hoe zie je dat?

Logo's van bedrijven.

Wat zie je?

Wat voor bedrijf is het?

Hoe zie je dat?
Werkwijze Welke technieken en werkwijzen laat je de kinderen toepassen? Wat moet je demonstreren?
Het beste is om niets te demonstreren. De kinderen moeten door middel van experimenteren erachter komen welke spullen je het beste kan gebruiken.

Onderzoek Op welke onderdelen wil je dat er variaties onderzocht worden? = experimenteren.
De kinderen moeten experimenteren op welke manieren je aan het spandoek kan laten zien wat jouw standpunt is. Welke materialen je daarvoor moet gebruiken en hoe je materialen het beste kan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten