dinsdag 27 maart 2012

Muziek les

Naam student: Gaby de Jong, Eveline Roos, Laura Kasius, Rianne Steenbeek
Stageschool: Snijdersschool
Stagegroep: Groep 6/7/8
Mentor: -
Studiebegeleider: Akke Faling
Vakgebied/ Onderwerp: Muziek
Aantal leerlingen: 24
Datum: -
Duur: 1 uur
Locatie:Kooklokaal (Hier staan ook de instrumenten)

Kennis
De kinderen weten wat protest is en een yell.

Vaardigheden
De kinderen kunnen een lied met instrumenten grafisch noteren.

Gedrag
Sommige kinderen kunnen rare dingen gaan verzinnen als yell.

Doel
Aan het einde van de les hebben de leerlingen kennis gemaakt met het maken van hun eigen yell. Ook hebben ze geleerd om samen te werken.
Oriëntatiefase
De kinderen gaan kijken naar een filmpje met verschillende protestliedjes en yells
Na dit filmpje krijgen ze allemaal een blaadje met daarop een protestlied. Deze gaan we met de hele klas leren. De leraar doet het eerst een keer voor. Daarna gaan we het couplet voor couplet aanleren. Dit liedje kunnen ze gebruiken als inspiratie voor hun eigen yell.

Uitvoeringsfase
Nadat de leerlingen het liedje hebben gezongen, gaan ze zelf aan de slag. Voordat we de groepjes van 4 leerlingen gaan maken, leggen we eerst uit wat de opdracht is. Elk groepje gaan hun eigen yell maken. Deze yell moet bestaan uit minstens 4 regels. Ook worden er duidelijke afspraken gemaakt dat er geen rare dingen in komen staan. Voor de rest mogen ze zelf weten hoelang het wordt en of het rijmt of niet. Om hun yell kracht bij te zetten, moeten ze gebruik maken van instrumenten. Er liggen een aantal instrumenten klaar die ze kunnen gebruiken, maar ze mogen ook andere dingen gebruiken. Leg uit dat ze bijvoorbeeld ook een prullenbak mogen gebruiken als een geimproviseerde instrument. Als ze klaar zijn met yell moeten ze deze grafisch noteren. Alles moet er instaan, de yell en de instrumenten. Voor deze opdracht krijgen ze een kwartier de tijd voor.
Na de kwartier gaan de groepjes de yell voor de andere leerlingen opvoeren. We maken duidelijke regels. Zo wordt er niemand uitgelachen en moet de publiek goed opletten. Als de yell afgelopen is geeft het publiek de tips en tops. Begin eerst met een tip.
Met deze tips en tops gaan elk groepje hun eigen yell verbeteren. Ze krijgen hier 5 minuten de tijd voor.

Afsluitingsfase
De leerlingen gaan hun uiteindelijk yell opvoeren. Weer worden er duidelijke afspraken gemaakt. Het publiek let weer goed op en kijkt of ze de tips en tops van de eerste keer goed hebben verwerkt in hun stukje. Nadat we de kinderen hebben gesproken verteld de leerkracht bij ieder groepje nog een tip en een top. Als laatste evalueert de leerkracht de les met de kinderen. Zij kijkt terug op de oragisatie en het verloop van de les. De kinderen vertellen uit zichzelf wat er goed ging en wat er minder goed ging. Na de bespreking geeft de leerkracht de kinderen taken over wie wat opruimt. Ook ze hoelang ze hebben om op te ruimen. De leerlingen leveren ook hun blaadje in met hun grafische notatie.

Werkvormen
Doceren
Groepjes van ongeveer 4 leerlingen

Organisatie en materiaal
Het filmpje met protestliederen
Blad met daarop de lyricks van een protestlied
Lege blaadjes
Potloden/kleurpotloden
Instrumenten; gitaar enz.
Geimproviseerde instrumenten; bv prullenbak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten