Stageschool: Snijdersschool
Stagegroep: Groep 6/7/8
Mentor: -
Studiebegeleider: Akke Faling
Vakgebied/ Onderwerp: Beeldende Vorming
Aantal leerlingen: 24
Datum: -
Duur: 1 uur
Locatie: Klaslokaal.
Kennis
De kinderen weten wat de politiek is. Sommigen weten wat een protest is en kunnen er een beeld bij voorstellen. Ze weten waarvoor je een spandoek kan gebruiken en hoe ze er uit zien.
Vaardigheden
De kinderen kunnen knutselen met kosteloosmateriaal. Ook kunnen ze samenwerken.
Gedrag
De kinderen zullen veel heen en weer lopen voor het kosteloos materiaal. Dit is niet erg, als ze maar niet te lang bij de andere groepjes blijven staan. Zodra dat gebeurt, zeg dat leraar er wat van en moeten ze terug.
Doel
De leerlingen hebben ervaren dat je met meer dan alleen een slogan je mening kan laten tonen.
Oriëntatiefase
De kinderen hebben gekeken naar een filmpje met daarin verschillende protesten, dus verschillende spandoeken. Na de film laat de leraat een aantal spandoeken uit de film zijn. Hierbij moeten ze een aantal vragen beantwoorden: Waar protesteren ze tegen? Wat is hun standpunt? Waaraan kan je dat zien? Deze vragen beantwoorden ze samen hun buurman/buurvrouw. Hier krijgen ze een paar minuten de tijd voor. Als dat gebeurt is, worden de antwoorden bekeken samen met de hele klas.
Daarna gaat de leraar een kleine presentatie geven over hoe je nou het beste een spandoek kan maken. De vorige spandoeken zijn een beetje saai en je ziet alleen aan de slogan wat jouw standpunt is. Dit moet veranderen. In de presentatie komen 2 dingen naar voren: de oude spandoeken en logo´s van bedrijven bijv een bloemenwinkel. Bij de laatste moeten de kinderen zich ook af vragen wat het bedrijf doet en hoe kan je dat zien? Daarbij moeten ze niet naar de naam kijken, maar echt naar de logo. De leraar moet dat nadrukkelijk vragen en anders vertellen.
De bedoeling van deze presentatie is, dat de leerlingen door krijgen dat bedrijven iets met de logo doen, waardoor je kan zien wat het bedrijf doet. Bij een bloemenwinkel staat er vaak een bloem bij. Ook moeten ze door krijgen dat ze dit kunnen toepassen bij het spandoek. Ze maken de spandoek met materiaal dat met het onderwerp te maken heeft. Zoals schoolspullen. Alleen dit mag de leraar niet vertellen, daar moeten ze zelf achter komen.
Uitvoeringsfase
Als de klas weet wat het opdracht is, worden er groepjes van 4 gemaakt. De leerlingen gaan nu zelf aan de slag. Ze kunnen kiezen uit twee slogans: De leraren zijn tegen de bezuinigingen en de leerlingen zijn tegen de ophokuren. Voordat ze beginnen vraagt de leraar waarmee ze het beste mee kunnen beginnen. Ze moeten eerst een mindmap maken, waar denken ze aan bij dit onderwerp. Ook moeten ze aan verschillende dingen denken. Welke materialen moet je gebruiken. Hoe ga je die combineren? Hoe kom je aan de materialen? Enz.
De kinderen gaan nu de spandoeken maken. Hierbij experimenteren ze met verschillende dingen. Hoe combineer je verschillende soorten materiaal, zoals je schrift met een liniaal enzo. En welke materialen kan je het nou het beste gebruiken, met welke laat je zien wat jouw standpunt is. Hierbij mogen ze ook gebruik maken met het kosteloze materiaal.
Afsluitingsfase
In deze fase zijn de spandoeken klaar. Elk groepje presenteert aan de klas zijn spandoek. Ze vertellen nog niet wat hun standpunt, want de klas moet raden wat het is. En waaraan kan je dat zien.
Als het geraden vertelt het groepje dat aan het presenteren is wat ze gedaan hebben en wat voor spullen ze daarvoor gebruikt hebben.
Dit doet elk groepje van de klas. Zijn alle presentatie´s geweest leveren ze het in bij de leraar.
Werkvormen
Bij de orientatiefase maak je gebruik van: doceren m.b.v een film kijken
Bij de uitvoeringsfase mak je gebruik van: samenwerken in de vorm van een groep.
Organisatie & materialen.
Orientatiefase:
- Smartboard.
- Film over verschillende protesten.
- PP over spandoeken en logo´s van bedrijven.
- Kosteloos materiaal.
- Schoolmaterialen zoals linialen, schriften, bordenvegers, krijtjes, stiften, potloden, schoolborden (kleine versie´s) enz.
- Lege blaadjes
- Potloden/pennen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten